Przejdź do treści

STATUT
INSTYTUTU INTERMARIUM IM. ROBERTA EDELWAJNA
z dnia 24 maja 2023r.

Podstawa prawna:
Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2023 r. – Prawo Oświatowe (Tekst jednolity Dz. U. z 2023, poz. 900).
Uchwała nr 2023/07 Zarządu Mazurskiego Bank Żywności Fundacja IC z dnia 24 maja 2023.

ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Nazwa placówki: Instytut Intermarium im. Roberta Edelwajna zwany w dalszej części statutu Placówką.
2. Osobą prowadzącą jest: Mazurski Bank Żywności Fundacja IC zarejestrowany pod numerem KRS: 0000505727, NIP: 849-158-68-86, REGON: 28161557700000
ul. Jagodna 3 Jagodne, 12-200 Pisz, województwo warmińsko-mazurskie,
3. Rodzaj placówki: placówka niepubliczna dla dorosłych.
4. Typ placówki: placówka kształcenia ustawicznego i zawodowego w formach pozaszkolnych umożliwiająca uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
5. Kształcenie będzie organizowane i prowadzone w formach pozaszkolnych wraz z możliwością realizacji praktycznej nauki zawodu na podstawie art. 117 ust. 1a, pkt. 1-3 i 5, tj.:
1) kwalifikowanych kursów zawodowych:
• technik informatyk 351203 (Kurs Kwalifikacyjny Zawodowy: INF.02. / INF.03.),
• technik ochrony fizycznej osób i mienia 541315 (Kurs Kwalifikacyjny Zawodowy: BPO.02.),
2) kursów umiejętności zawodowych,
3) kursów kompetencji ogólnych,
4) kursów, innych niż wymienione w pkt 1–3, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
6. Adres placówki: ul. M. Dąbrowskiej 4, 18- 500 Kolno.
7. Adres prowadzenia zajęć praktycznych i dydaktycznych: ul. M. Dąbrowskiej 4, 18- 500 Kolno.
8. Sekretariat placówki i adres do korespondencji: ul. M. Dąbrowskiej 4, 18- 500 Kolno.
Adres www: www.iic.edu.pl.
Adres e-mail: office@iic.edu.pl.
Telefon: +48 733 665 236.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PLACÓWKI
§ 2
Celem Placówki jest prowadzenie działalności edukacyjnej umożliwiającej uzyskanie i uzupełnianie umiejętności i kwalifikacji w formach pozaszkolnych.
Celem Placówki jest również działalność opiniotwórcza w obszarach swojego działania w oparciu o wiedzę i autorytet kadry związanej z Placówką oraz osób z nią współpracujących. Zadaniem placówki jest kształtowanie u słuchaczy postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.
W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Zadaniem placówki jest wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat.

§ 3
Placówka może zawiesić zajęcia tylko na podstawie przepisów prawnych zwartych w Rozporządzeniach Ministra Edukacji Narodowej wydanych na podstawie art. 125a ust. 1-5 i 7, art. 127 ust. 16a i 17a, art. 128 ust. 4-8 oraz przepisów wydanych na podstawie art. 125a ust. 6.
W przypadku konieczności zawieszenia zajęć dydaktycznych zajęcia zorganizowane zostaną z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia będą realizowane w formie on-line oraz off-line. Zajęcia prowadzone w trybie on-line będą miały postać wideokonferencji, wideowykładów, telekonferencji lub innego zdalnego kontaktu (np. Skype, chat) pomiędzy prowadzącym zajęcia i grupą uczestników w czasie rzeczywistym. Zajęcia odbywające się w formie off-line polegać będą na udostępnianiu uczestnikom materiałów dydaktycznych w postaci elektronicznej (prezentacje multimedialne, opracowania monograficzne, konspekty, kazusy, nagrane wykłady) i opracowaniu przez uczestnika zajęć zagadnień teoretycznych, przygotowania prezentacji lub innej formie zadanej przez prowadzącego. Prowadzenie zajęć w trybie on-line będzie zsynchronizowane z obowiązującym harmonogramem zajęć realizowanych w formie tradycyjnej.

§ 4
Realizację celu Placówka osiąga poprzez prowadzenie kształcenia realizowanego w formie zajęć umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności poprzez:
1) dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości słuchacza,
2) umożliwianie słuchaczom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3) rozwijanie osobistych zainteresowań słuchacza i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin,
4) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej,
5) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi,
6) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej,
7) rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających słuchaczom obcowanie z kulturą i jej rozumienie,
8) rozwijanie u słuchaczy szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości,
9) nabywanie umiejętności komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie, jako podstawowa umiejętność społeczna, której podstawą jest znajomość norm językowych oraz tworzenie podstaw porozumienia się w różnych sytuacjach komunikacyjnych,
10) uczenie kreatywnego rozwiązywania problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki,
11) wypracowanie umiejętności sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni,
12) nabycie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł,
13) nabywanie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania,
14) rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych.
ROZDZIAŁ III
OSOBA PROWADZĄCA PLACÓWKĘ ORAZ JEJ KOMPETENCJE
§ 5
Osobą prowadzącą Placówkę jest Mazurski Bank Żywności Fundacja IC zarejestrowany pod numerem KRS: 0000505727, ul. Jagodna 3 Jagodne, 12-200 Pisz, województwo Warmińsko-Mazurskie, NIP: 849-158-68-86, REGON: 28161557700000.
§ 6
Do zadań organu prowadzącego Placówkę należy:
1) wyznaczanie osoby do pełnienia funkcji dyrektora Placówki,
2) zatrudnianie kadry dydaktycznej (konsultantów) oraz pracowników zabezpieczających proces funkcjonowania Placówki,
3) zapewnienie warunków działania Placówki, w tym warunków lokalowych niezbędnych do prawidłowej realizacji zadań określonych w statucie,
4) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków kształcenia,
5) wyposażenie Placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji kształcenia,
6) prowadzenie gospodarki finansowej Placówki,
7) prowadzenie działań korygujących i zapobiegawczych (w przypadku wystąpienia nieprawidłowości.

ROZDZIAŁ IV
ORGANY PLACÓWKI ORAZ ZAKRES ICH ZADAŃ
§ 7
1. Organami wewnętrznymi Placówki są:
1) Dyrektor Placówki i jego zastępcy,
2) Kanclerz Placówki,
3) Rzecznik ds. Etyki Zawodowej,
4) Rada Programowa,
5) Rada Pedagogiczna, w skład której wchodzi kadra dydaktyczna i instruktorzy prowadzący zajęcia.
2. Z wyjątkiem Rady Pedagogicznej, osoby organów Placówki powoływane i odwoływane są przez Organ Prowadzący. Aktualny skład osobowy organów Placówki stanowi Załącznik numer 1 do Statutu Placówki wprowadzany w trybie Uchwały Zarządu Organu Prowadzącego.
§ 8
1. Dyrektor Placówki jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, jak również kierownikiem zakładu pracy dla pracowników zatrudnionych w Placówce.
2. Do zadań dyrektora Placówki należy kierowanie działalnością Placówki, a w szczególności:
1) organizowanie i prowadzenie kształcenia w obszarach określonych w statucie,
2) zatrudnianie kadry dydaktycznej oraz pracowników,
3) zapewnienie programów nauczania dla prowadzonych form kształcenia,
4) prowadzenie dokumentacji kadry dydaktycznej potwierdzającej kwalifikacje do prowadzenia zajęć,
5) prowadzenie naboru uczestników kształcenia do prowadzonych form kształcenia,
6) opracowywanie planów zajęć prowadzonych form kształcenia,
7) organizacja podręczników i innych materiałów dydaktycznych,
8) zapoznawanie uczestników kształcenia i kadry dydaktycznej z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi w Placówce oraz egzekwowanie ich przestrzegania,
9) dbałość o przestrzeganie przez uczestników kształcenia, kadrę dydaktyczną oraz pracowników zasad równości szans kobiet i mężczyzn oraz stosowania się do przepisów prawa dotyczących zapobiegania dyskryminacji, w tym zapobiegania molestowaniu seksualnemu,
10) potwierdzanie ukończenia przez uczestników kształcenia danej formy kształcenia stosownym zaświadczeniem, o ile założenia organizacyjne określone w programie nauczania danej formy kształcenia tak stanowią,
11) realizowanie zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej podjętymi w ramach ich kompetencji oraz zarządzeniami organów nadzorujących Placówkę,
12) zapewnienie pomocy kadrze dydaktycznej w realizacji zadań,
13) sprawowanie nadzoru wewnętrznego Placówki.
§ 9
Do zadań Rady Pedagogicznej należy:
1) realizacja statutowych zadań dotyczących działalności Placówki,
2) ustalanie tematyki i ilości godzin dla poszczególnych form kształcenia oraz opracowywanie programów nauczania,
3) precyzowanie wymagań dla uczestników kształcenia w celu pozytywnego ukończenia poszczególnych form kształcenia,
4) analizowanie i ocena pracy Placówki,
5) opracowanie i uaktualnianie regulaminów Placówki,
6) podejmowanie decyzji o skreśleniu uczestnika kształcenia z listy uczestników kształcenia.
§ 10
1. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane:
1) przed rozpoczęciem prowadzonej formy kształcenia,
2) przed zakończeniem prowadzonej formy kształcenia w związku z zatwierdzeniem wyników dotyczących ukończenia kształcenia przez poszczególnych uczestników,
3) raz w roku w celu dokonania analizy i oceny Placówki,
4) w miarę bieżących potrzeb.
2. Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego lub poszczególnych członków Rady Pedagogicznej.
3. W zebraniu Rady Pedagogicznej musi uczestniczyć co najmniej 1/3 jej członków.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane większością głosów.
5. Rada Pedagogiczna samodzielnie ustala regulamin swojej działalności.
6. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
§ 11
1. Rada Programowa jest organem stanowiącym, opiniodawczym i doradczym Placówki w zakresie jego działalności statutowej. Nadzoruje ona merytoryczną stronę działalności Placówki oraz jest gwarantem właściwego rozwoju kadry dydaktycznej.
2. Do zadań Rady Programowej należy:
1) opiniowanie rocznych i wieloletnich programów działania placówki oraz ocena ich realizacji,
2) analiza warunków i zadań stojących przed placówką, oraz zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności placówki,
3) poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego i koncepcyjnego działalności placówki,
4) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością placówki,
5) nadawanie tytułów honorowych placówki zgodnie z regulaminem nadawania tytułów Instytutu Intermarium im. Roberta Edelwajna.
3. Rada Programowa odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Na wniosek Przewodniczącego lub Dyrektora placówki obrady mogą odbywać się w formie telekonferencji.
1) posiedzenia Rady zwoływane są przez Przewodniczącego Rady,
2) posiedzenia nadzwyczajne Rady mogą być zwołane na żądanie co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady lub Dyrektora placówki.
4. Szczegółowy tryb działania Rady Programowej określa odrębny regulamin.

ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA PLACÓWKI
§ 12
Placówka prowadzi zajęcia dla:
1) osób z wolnego naboru,
2) osób skierowanych przez podmioty zewnętrzne (osoby fizyczne i prawne, instytucje państwowe, stowarzyszenia, organizacje społeczne, inne).
§ 13
Placówka funkcjonuje w oparciu o strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą:
1) Dyrektor Placówki,
2) Zastępcy Dyrektora Placówki,
3) Kanclerz Placówki,
4) Rzecznik ds. Etyki Zawodowej,
5) Przewodniczący Rady Programowej,
6) kadra dydaktyczna,
7) pracownicy zabezpieczający proces funkcjonowania Placówki.
§ 14
1. Placówka prowadzi działalność w formach pozaszkolnych i nie uwzględnia dni wolnych od zajęć programowych za wyjątkiem świąt państwowych.
2. Zajęcia programowe mogą odbywać się zarówno w godzinach porannych, jak i popołudniowych.
3. Czas jednostki dydaktycznej stacjonarnych form kształcenia wynosi 45 minut.
4. Zajęcia programowe, jeżeli wymagają tego potrzeby organizacyjne, mogą być prowadzone w blokach stanowiących wielokrotność czasu jednostki dydaktycznej.
§ 15
1. Zajęcia prowadzone są w oparciu o wynajętą bazę szkoleniową spełniającą wymagania przepisów o systemie oświaty. Baza ta wynajmowana jest w zależności od potrzeb danej formy kształcenia, z wyprzedzeniem co najmniej na dwa tygodnie przed rozpoczęciem zajęć programowych.
2. Nauczanie prowadzone jest w zakresie i wymiarze czasu określonym właściwym programem nauczania, zgodnie z terminami i planem zajęć.
§ 16
1. Kształcenie może odbywać się indywidualnie lub w grupach złożonych z 10 do 40 uczestników, których rekrutacja prowadzona jest według obowiązujących kryteriów i poziomu umiejętności kandydatów. Liczebność grup zależna jest od rodzaju i możliwości prowadzenia zajęć.
2. W przypadku zajęć praktycznych, jeżeli wymagają tego potrzeby organizacyjne, dokonuje się podziału grupy na podgrupy szkoleniowe.
3. Grupy powstają na podstawie zgłoszeń podczas trwania naboru.
4. Do każdej grupy dyrektor Placówki przydziela opiekuna.
§ 17
1. Proces kształcenia w Placówce podlega kontroli dokonywanej przez kadrę dydaktyczną w trakcie jego realizacji oraz po jego zakończeniu, jeżeli tak przewiduje program nauczania danej formy kształcenia.
2. Przewiduje się następujące metody sprawdzania efektów kształcenia:
1) pytania ustne,
2) sprawdziany pisemne (przy kształceniu na odległość),
3) prace oceniające postępy w nauce (przy kształceniu na odległość),
4) sprawdzian umiejętności praktycznych,
5) egzamin końcowy – wewnętrzny oraz zewnętrzny:
• w przypadku kwalifikowanych kursów zawodowych, przeprowadzany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.

§ 18
Realizacja efektów kształcenia podlega weryfikacji i ocenie przez kadrę dydaktyczną prowadzącą zajęcia.
§ 19
Potwierdzeniem ukończenia kształcenia jest wystawienie przez dyrektora Placówki właściwego zaświadczenia o ukończeniu danej formy kształcenia.
§ 20
Podstawową dokumentacją, którą prowadzi Placówka i przechowuje zgodnie z obowiązującymi przepisami są:
1) program nauczania,
2) ewidencji zajęć,
3) protokół z przeprowadzonego zaliczenia,
4) ewidencję wydanych zaświadczeń.
§ 21
1. Dyrektor Placówki prowadzi nadzór wewnętrzny, którego celem jest:
1) sprawdzanie realizacji statutowych zadań Placówki,
2) kontrola efektywności kształcenia oraz ocena możliwości jego doskonalenia,
3) określenie potrzeby zmian prowadzących do podniesienia poziomu kształcenia oraz rozwoju Placówki.
2. Kontrola efektywności kształcenia obejmuje:
1) przebieg realizacji zajęć programowych, w tym rzetelne realizowanie ustalonego programu nauczania przez kadrę dydaktyczną,
2) przestrzeganie dyscypliny i czasu pracy kadry dydaktycznej,
3) frekwencję uczestników kształcenia na zajęciach programowych,
4) bieżące i właściwe prowadzenie ewidencji zajęć przez kadrę dydaktyczną,
5) bezstronność i obiektywizm kadry dydaktycznej w ocenie uczestników kształcenia,
6) analizę wyników nauczania uzyskiwanych przez uczestników kształcenia,
7) analiza informacji zwrotnych od uczestników kształcenia dotyczących efektywności i jakości kształcenia.
3. Formy sprawowania nadzoru wewnętrznego:
1) monitorowanie procesu dydaktycznego (kontrola doraźna, hospitacja zajęć),
2) badanie efektywności i jakości kształcenia (badania ankietowe).

§ 22
Uczestnicy kształcenia podczas zajęć programowych mają zapewnioną opiekę, przez:
1) osobę prowadzącą zajęcia,
2) opiekuna grupy.

ROZDZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW ORAZ UCZESTNIKÓW KSZTAŁCENIA
§ 23
Kadra dydaktyczna prowadzi zajęcia programowe oraz jest odpowiedzialna za jakość i wyniki swojej pracy oraz bezpieczeństwo uczestników kształcenia powierzonych jej opiece podczas zajęć.
§ 24
Kadra dydaktyczna ma prawo do:
1) bieżącego dostępu do statutu i regulaminów obowiązujących w Placówce,
2) opracowania autorskich programów nauczania,
3) zgłaszania potrzeby zmian programów nauczania oraz uczestniczenie w ich zmianach,
4) współdecydowania o doborze środków dydaktycznych i metod kształcenia,
5) korzystania z wyposażenia i zaplecza bazy szkoleniowej Placówki,
6) dokonywania kontroli postępów w nauce uczestników kształcenia,
7) wnioskowania o skreślenie uczestnika z listy uczestników kształcenia.
§ 25
Do obowiązków kadry dydaktycznej należy w szczególności:
1) zapoznanie się i przestrzeganie zakresu obowiązków wynikających ze statutu oraz podpisanej umowy cywilnoprawnej w zakresie kształcenia,
2) systematyczne i rzetelne realizowanie ustalonego programu nauczania,
3) przestrzegania dyscypliny i czasu pracy,
4) przestrzeganie ustalonych w Placówce zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) wspieranie każdego uczestnika kształcenia w jego rozwoju,
6) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczestników kształcenia oraz sprawiedliwe i taktowne ich traktowanie,
7) stosowaniu przepisów prawa dotyczących zapobiegania dyskryminacji, w tym zapobieganiu molestowaniu seksualnemu,
8) przestrzeganiu zasady równości szans kobiet i mężczyzn,
9) prowadzeniu ewidencji zajęć stanowiącej potwierdzenie zrealizowanych zajęć,
10) pełnienie na wniosek dyrektora Placówki obowiązków opiekuna grupy,
11) informowanie dyrektora Placówki o wynikach kształcenia, a w szczególności o wszelkich nieprawidłowościach i uchybieniach w tym zakresie,
12) ponoszeniu odpowiedzialności za życie i zdrowie oraz bezpieczeństwo uczestników kształcenia.
§ 26
Do obowiązków opiekuna grupy należy:
1) reprezentowanie interesów uczestników kształcenia w zakresie właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
2) kontrolowanie uzyskiwanych wyników kształcenia oraz zgłaszanie dyrektorowi Placówki potrzeby indywidualizacji kształcenia.
§ 27
Uczestnik kształcenia ma prawo do:
1) zapoznania się ze statutem i regulaminami Placówki oraz bieżącego dostępu do tych dokumentów,
2) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
3) otrzymania planu zajęć,
4) życzliwego, taktownego traktowania w procesie kształcenia,
5) swobody wyrażania myśli i przekonań,
6) wnoszenia istotnych uwag dotyczących treści materiałów dydaktycznych,
7) wnioskowania o zmianę toku kształcenia,
8) ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
9) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,
10) egzekwowania pełnej realizacji oferty kształcenia przedstawionej przez Placówkę,
11) otrzymania potwierdzenia o ukończeniu danej formy kształcenia w postaci Zaświadczenia lub innego dokumentu wynikającego z przepisów.
§ 28
Do obowiązków uczestnika kształcenia należy w szczególności:
1) przestrzeganie postanowień statutu i regulaminów Placówki,
2) systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach programowych danej formy kształcenia,
3) poprawne zachowywanie się oraz przestrzeganie ustalonych w Placówce zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
4) przestrzeganie zasad kultury współżycia i kultury słowa wobec pracowników i innych uczestników kształcenia,
5) prezentowanie nienagannej postawy etycznej i obywatelskiej,
6) uiszczanie należności z tytułu kształcenia zgodnie z ustalonym terminem.
§ 29
1. Skreślenie uczestnika z listy uczestników kształcenia polega na wykreśleniu uczestnika z ewidencji danej formy kształcenia oraz uniemożliwieniu mu pobierania dalszej nauki w Placówce.
2. Uczestnika kształcenia skreśla z listy uczestników kształcenia dyrektor Placówki bez możliwości roszczeń finansowych ze strony uczestnika z tytułu niedokończenia kształcenia za które wniósł opłatę.
3. Skreślenie uczestnika z listy uczestników kształcenia następuje w przypadku:
1) rezygnacji uczestnika z kształcenia,
2) nieprzestrzegania przez uczestnika kształcenia statutu lub regulaminów Placówki w części dotyczącej uczestnika kształcenia,
3) absencji uczestnika kształcenia przekraczającej 20% trwania danej formy kształcenia lub przerwania w niej udziału,
4) dopuszczenia się przez uczestnika kształcenia podczas pobytu w Placówce czynów zagrożonych wszczęciem przeciwko niemu postępowania sądowego,
5) świadomego spowodowania przez uczestnika kształcenia zdarzenia narażającego Placówkę na straty finansowe lub moralne,
6) nieopłacenia przez uczestnika kształcenia opłaty za udział w kształceniu (lub ustalonej raty) w ustalonym terminie zapłaty należności,
7) nieukończenia przez uczestnika kształcenia wymaganego programem nauczania modułu,
8) nieprzystąpienia uczestnika kształcenia w wyznaczonym terminie do egzaminów lub zaliczenia końcowego przewidzianych programem nauczania.
4. Skreślenie z listy uczestników kształcenia w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pt. 7 i 8 następuje po podjęciu decyzji przez Radę Pedagogiczną.
5. Dyrektor Placówki pisemnie zawiadamia uczestnika kształcenia o jego skreśleniu z listy uczestników kształcenia podając przyczyny takiego działania.
6. Uczestnikom kształcenia skreślonym z listy uczestników kształcenia z przyczyn, o których mowa w ust. 3 pkt 2, 4 ,5 uniemożliwia się ponowne kształcenie w Placówce.
7. Od decyzji skreślenia uczestnika z listy uczestników kształcenia, skreślony może się odwołać do dyrektora Placówki.
8. W przypadku zdarzeń wymienionych w ust. 3 pkt 5 uczestnik kształcenia ponosi zobowiązania finansowe za wyrządzone szkody, nawet gdy jego działanie było nieumyślne.
§ 30
1. Uczestnika kształcenia nie skreśla się z listy uczestników kształcenia, jeżeli nieukończenie modułu nauczania, nieprzystąpienie do egzaminów lub zaliczeń, albo przerwa w nauczaniu spowodowane były chorobą uczestnika lub wynikły ze szczególnych przyczyn losowych.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 dyrektor Placówki w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i uczestnikiem kształcenia ustala warunki i termin kontynuacji lub ponownego podjęcia przez niego kształcenia.
3. Uczestnika kształcenia skreśla się z listy uczestników kształcenia, jeżeli po ustaniu przyczyn, o których mowa w ust. 1, nie podjął kształcenia w terminie ustalonym w trybie określonym w ust. 2, lub dana forma kształcenia, w której uczestniczył została zakończona i nie jest uwzględniana w planach do realizacji przez Placówkę w innym terminie.
§ 31
Pracownicy Placówki swoje obowiązki wykonują na podstawie zakresu wynikającego z zawartej umowy o pracę/umowy cywilnoprawnej lub umowy o wolontariacie zgodnie i na zasadach określonych w kodeksie pracy lub innych przepisach.

ROZDZIAŁ VII
ZASADY PRZYJMOWANIA UCZESTNIKÓW KSZTAŁCENIA DO PLACÓWKI
§ 32
1. Placówka przyjmuje tylko uczestników kształcenia spełniających wymogi uczestnictwa określone dla prowadzonej formy kształcenia.
2. Nabór uczestników kształcenia prowadzony jest w ciągu całego roku w okresie poprzedzającym organizację danej formy kształcenia.
3. W uzasadnionych przypadkach, w celu określenia możliwości uczestnictwa w danej formie kształcenia, nabór poprzedzony jest rozmową kwalifikacyjną lub testem kompetencyjnym.
4. Na kwalifikacyjny kurs zawodowy przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają:
1) zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, wydane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1175),
2) w przypadku kandydatów na kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie pod nazwą technik informatyk 351203 (Kurs Kwalifikacyjny Zawodowy: INF.02 / INF.03) oraz technik ochrony fizycznej osób i mienia 541315 (Kurs Kwalifikacyjny Zawodowy: BPO.02.) wymagane będzie ukończenie szkoły średniej,
3) w przypadku kandydatów na kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie pod nazwą technik informatyk 351203 (Kurs Kwalifikacyjny Zawodowy: INF.03) wymagane będzie ukończenie szkoły średniej i następnie ukończenie Kursu Kwalifikacyjnego Zawodowego: INF.02,
4) w przypadku kandydatów na kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, dla której podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przewiduje przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem silnikowym – posiadają orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami, wydane zgodnie z przepisami rozdziału 12 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1268 i 1517 oraz z 2021 r. poz. 720),
5) w przypadku kandydatów na kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, dla której podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przewiduje przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem silnikowym w zakresie prawa jazdy kategorii C lub C+E – posiadają orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem, o którym mowa w art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
5. W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunek, o którym mowa w ust. 4, niż liczba wolnych miejsc na dany kwalifikacyjny kurs zawodowy, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów, którzy ukończyli szkołę ponadpodstawową przed ukończeniem 18 roku życia, a w następnej kolejności kandydatów, którzy nie posiadają żadnych kwalifikacji zawodowych.
6. W przypadku większej liczby kandydatów spełniających kryterium, o którym mowa w ust. 5, niż liczba wolnych miejsc, a placówka nadal dysponuje wolnymi miejscami na dany kwalifikacyjny kurs zawodowy, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie:
1) w przypadku kandydata, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 36 ust. 16 (Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe Dz. U. 2017 poz. 59) tj. osoby, która ukończyła 16 lat, a w przypadku uczestników Ochotniczych Hufców Pracy oraz osób przebywających w zakładach karnych lub aresztach śledczych – 15 lat oraz osoby, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową – są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
• wielodzietność rodziny kandydata,
• niepełnosprawność kandydata,
• niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
• niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
• niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
• samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
• objęcie kandydata pieczą zastępczą.
2) w przypadku kandydata, którzy ukończył szkołę ponadpodstawową przed ukończeniem 18 roku życia – są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
• wielodzietność rodziny kandydata,
• niepełnosprawność kandydata,
• niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
• niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
• niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
• samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
• objęcie kandydata pieczą zastępczą.
3) w przypadku kandydata pełnoletniego – są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
• wielodzietność rodziny kandydata,
• niepełnosprawność kandydata,
• niepełnosprawność dziecka kandydata,
• niepełnosprawność innej osoby bliskiej, nad którą kandydat sprawuje opiekę,
• samotne wychowywanie dziecka przez kandydata.
7. Kryteria, o których mowa w ust. 6, mają jednakową wartość.
8. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu placówka nadal dysponuje wolnymi miejscami na dany kwalifikacyjny kurs zawodowy, na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów według kolejności zgłoszeń.
9. Organ prowadzący placówkę może przyjąć miejsce zamieszkania kandydata jako kryterium brane pod uwagę przed kryterium, o którym mowa w ust. 5.
10. Jeśli należność za kształcenie jest opłacana w ratach, zajęcia w grupie mogą być zawieszone lub grupa może być rozwiązana, gdy liczba uczestników regularnie płacących raty zmniejszy się do ilości osób, których wpłaty nie pokrywają kosztów uczestnictwa w danej formie kształcenia. W takim przypadku uczestnicy kształcenia mogą kontynuować naukę z inną grupą szkoleniową organizowaną przez Placówkę.

ROZDZIAŁ VIII
SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ PLACÓWKI
§ 33
Placówka uzyskuje środki finansowe na działalność z tytułu:
1) pobierania opłat od uczestnika kształcenia za udział w kształceniu,
2) pobierania opłat wynikających z realizacji umów zawieranych z podmiotami będącymi zleceniodawcami danych form kształcenia,
3) realizacji projektów dofinansowanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i budżetu państwa.

ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 34
1. Adres osoby prowadzącej:
Mazurski Bank Żywności Fundacja IC,
ul. Jagodna 3 Jagodne, 12-200 Pisz.
Adres e-mail: poczta@bankzywnosci.pisz.pl.

2. Miejsca prowadzenia zajęć dydaktycznych i praktycznych:
ul. M. Dąbrowskiej 4, 18- 500 Kolno
§ 35
Placówka może nadawać tytuły honorowe takie jak:
1) Dyplom Profesora Honorowego,
2) Dyplom Docenta Honorowego.
§ 36
1. Placówka tworzy wewnętrzne jednostki organizacyjne do realizacji celów statutowych lub projektowych o charakterze doraźnym.
2. Jednostka organizacyjna może posiadać wewnętrzny regulamin.
3. Jednostka organizacyjna nadzorowana jest przez jeden z organów wewnętrznych Placówki wymieniony jako organ nadzorujący. Organ nadzorujący wprowadza strukturę i regulamin.
4. Komisja nadzorowana jest przez organ: Rzecznika ds. Etyki Zawodowej Instytutu.
5. Komisja ds. Falerystyki nadzorowana jest przez organ: Radę Programową Instytutu.
§ 37
Placówka celem identyfikacji będzie używała pieczęci z danymi identyfikującymi Placówkę.
§ 38
Wszelkie zmiany i uzupełnienia w statucie wymagają dla swej ważności formy pisemnej.
§ 39
1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem obowiązują przepisy Ustawy Prawo oświatowe, wydane na jej podstawie akty wykonawcze oraz przepisy Kodeksu Cywilnego.
2. Integralną częścią statutu jest Kodeks Etyki Nauczycielskiej, którego przestrzeganie w Placówce będzie wymagane z całą stanowczością i w pełnej rozciągłości, a każdy z zatrudnionych nauczycieli i instruktorów będzie zobowiązany podpisać i stosować.

Herb placówki:

Flaga Placówki: